Communicatie en Sociale Gedragsstijlen

Waarom stelt die ene collega zich altijd zo koel op? Heeft mijn patiënt eigenlijk wel begrepen wat ik hem net verteld heb? Hoe kan ik zorgen dat men naar me luistert als ik een nieuw voorstel heb? Waarom houdt hij zich nooit aan zijn afspraken? In deze training maak je kennis met vier verschillende communicatiestijlen. Door je manier van communiceren aan te passen aan de luisteraar komt de boodschap beter en duidelijker over!

In de training kom je erachter wat jouw eigen communicatiestijl is. Bovendien gaan we aan de slag met het herkennen van de communicatiestijl van de ander. Daardoor wordt het veel makkelijker te begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt. Je leert ook om te spreken in de communicatiestijl van de ander. Buiten je eigen communicatiestijl leer je dus drie nieuwe talen! Door aan te sluiten bij de communicatiestijl van de ander krijg je een soepelere samenwerking, is er over en weer meer begrip tussen jou en je patiënten en heerst er een betere sfeer op de werkvloer.

Iets anders wat in de training aan bod komt is het omgaan met kritiek of een teleurstelling van de ander. Je leert ook om zelf positieve en negatieve feedback te geven op een manier die voor de ander prettig is, in vier verschillende communicatiestijlen. We gaan kijken hoe je anderen kunt interesseren of motiveren voor nieuwe ideeën. Ook leer je hoe je om kunt gaan met weerstand bij de ander en hoe je een verzoek kunt doen zonder weerstand te creëren. Aan het eind van de training heb je een hele koffer aan communicatie-instrumenten erbij!