Opvoeden: de veilige sterke leider

1. Consequent gedrag naar het kind toe.

Als bij een veilige sterke leider iets niet mag, dan mag het ook echt niet. Dus, als je het niet ziet zitten om een verbod te handhaven, sta het gedrag dan toe. Dat is beter dan met de mond zeggen dat het niet mag en het met de daad laten bestaan. Dat laatste levert geen respect op, maar disrespect, en het is voor je kind heel erg naar om jou niet te respecteren. Een kind heeft veel liever een ouder die zich zo gedraagt, dat dat respect bij hem oproept. Hoe pak je dat in de praktijk aan?

Stel je voor, je kind vindt het heel leuk om speelgoed uit de box te gooien.

  1. óf je wilt niet dat het gebeurt en je vermijdt de situatie en je geeft bijvoorbeeld alleen nog knuffels in de box
  2. óf je wil niet dat het gebeurt en je wilt dat je kind zichzelf disciplineert (let op: vraag dat alleen van een kind als hij dat al kan) dus dan zet je wél blokken in de box maar haal je ze er uit zodra hij begint te gooien. Maak daarbij geen contact, niet negatief en niet positief, want dat is een beloning en dan blijft hij het doen. Heel belangrijk: wees er consequent in, dus elke keer doen en elke keer direct doen.
  3. óf je besluit dat het vermijden of afleren teveel gedoe is en je accepteert het uit de box gooien van spullen. Je kunt natuurlijk dan wel zorgen dat het zo weinig mogelijk voorkomt door het speelgoed vaak genoeg om te wisselen enz.

Stel je voor, je kind wil in het weekend alcohol drinken, inclusief sterke drank, en hij is 16 jaar oud.

  1. óf je wilt niet dat het gebeurt en je vermijdt de situatie en je zorgt dat er helemaal geen drank in jullie huis is en je zorgt er ook voor dat jullie er elk weekend op uit gaan, om te karten, skiën, enz.
  2. óf je wilt niet dat het gebeurt en je wilt dat je kind zichzelf disciplineert (let op: vraag dat alleen van een kind als hij dat al kan) dus je neemt wel drank in huis, maar je kind mag er niet aankomen. Doet hij dat wel, dan geef je een consequentie, die je van tevoren al wel aangekondigd hebt. Maak daarbij geen contact, niet negatief en niet positief, want dat is een beloning en dan blijft hij het doen. Heel belangrijk: wees er consequent in, dus de consequentie elke keer uitvoeren, en ook elke keer direct.
  3. óf je besluit dat het vermijden of afleren teveel gedoe is en je accepteert het dat je kind drinkt. Je kunt natuurlijk dan wel zorgen dat het zo weinig mogelijk voorkomt door de situatie zo veel mogelijk ‘drank-arm’ te maken.

2. Knoppen

Actie is een beloning. Als je op een knopje drukt en er gebeurt iets of er komt een geluid, dan blijven kinderen heel lang op het knopje drukken. Zelf als ze er te groot voor zijn en het al 1 miljoen keer gezien of gedaan hebben blijven ze het doen. Bijvoorbeeld een kind van 6 met een klein zusje in de box, drukt elke keer als hij langs de box komt nog op een knopje van een babyspeeltje dat een tingeltangeltje veroorzaakt.

Mensen hebben ook hele leuke knopjes. Als je poep zegt beginnen ze te fronsen, als je terwijl er bezoek is non-verbaal aankondigt dat het natuurlijk mogelijk is dat je een scène gaat maken worden ze zenuwachtig, als je je zusje een hak zet komen ze aanrennen, als je ze niet vriendelijk behandelt doen ze verontwaardigd, als je brutaal doet worden ze kwaad, als je keihard gaat gillen weten ze niet meer wat ze moeten doen, enzovoorts. Allemaal beloning. En als die knoppen de hele dag voor je neus rondwandelen, is het heel moeilijk om er niet op te drukken. Dus is het fijn als de opvoeder geen knoppen heeft.

Verder is het zo dat een kind zich minder veilig voelt en minder respect heeft als hij ouders heeft die zich onmachtig voelen, onzeker, wanhopig, geïrriteerd, machteloos of die driftig worden en dan ook vaak de behoefte heeft om te testen waar de grens deze keer ligt.

Een kind voelt zich veiliger en heeft meer respect, als zijn ouders níet in verlegenheid te brengen zijn, niet driftig te krijgen zijn, boven de situatie staan, consequent doen en ook als ze soms niet weten wat ze het best kunnen doen, het hoofd wel koel houden. En dan heeft hij ook minder vaak de behoefte om te testen of die ouder nog steeds in charge is, de leiding heeft, over zichzelf en over de situatie en of de grens nog dezelfde is als gisteren.

Dus in beide gevallen is het een zichzelf versterkend proces. In het geval van de negatieve spiraal is het zaak deze om te keren. Dus............. ouders moeten zorgen dat ze geen knoppen hebben. Dat ze leiding geven aan zichzelf en ook aan hun kinderen. Als een zachte, sterke, veilige leider. Gelukkig is het ook weer niet fijn als je dat perfect kunt, want dan is thuis geen afspiegeling van de maatschappij meer. De perfecte opvoeding is er één waarin de ouders fouten maken, die herstellen en sorry zeggen. Zodat kinderen ook leren hoe dát in z'n werk gaat.

Dus werk aan je knoppen en maak je geen zorgen als je er nog een paar over hebt.
Succes!!

 

PS
Merk jij dat diverse zogenaamde knoppen hebt? Dan is de Training Persoonlijk Leiderschap een prachtig middel om hieraan te werken. Meer dan 750 mensen, uit alle lagen van de bevolking, hebben al de training Persoonlijk Leiderschap deelgenomen.

Training Persoonlijk Leiderschap

Reacties

Heb jij ideeen, opmerkingen, vragen of suggesties? Laat een reactie achter, deel je kennis en ervaring en kom nog eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.


Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.
Welke kleur hebben deze bloemen?