De kracht van woorden

26 september was het de Europese Dag van de Talen. Deze dag is in het leven geroepen door het Europees Platform om mensen bewuste te maken van de rijkdom van talen en de diversiteit ervan te stimuleren. Taal is een bijzonder verschijnsel. De van Dale zegt er het volgende over. 

  1. spraakklanken waarmee je je gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maakt.
  2. een middel om gedachten en gevoelens kenbaar te maken: gebarentaal, lichaamstaal.

 
Taal, met de juiste intenties, is een prachtig middel om elkaar beter te begrijpen, elkaar te verstaan, verschillen te overbruggen, conflicten op te lossen, verbondenheid te creëren en samenwerking te bevorderen.
 
Toch is taal meer. Het dient niet alleen voor de communicatie met anderen. Wij communiceren ook de hele dag met onszelf via taal. Het is een middel waarmee wij onszelf voortdurend beïnvloeden. Daar zijn wij ons vaak niet van bewust. Alles wat wij zeggen en denken wordt ingeprent en beïnvloedt ons. En vooral dingen die we herhalen doen hun werk. 
Elke keer als je iets doms doet en je zegt tegen jezelf: ‘Wat ben ik toch dom!’ zal je automatische piloot er meer en meer van uit gaan dat je dom bent en op basis daarvan beslissingen voor je nemen. Zelfs je bewuste beslissingen worden erdoor beïnvloed. Om aan dit of dat maar niet eens te beginnen, want daar ben je toch te dom voor. Om op die baan maar niet eens te solliciteren, want dat kun je toch niet. En zo begin je aan een hoop uitdagingen al niet eens meer. Dat doet iets met je levensenergie. Zo energiek en ijverig je was toen je vier jaar oud was, dat voel je niet meer. Jammer.
Een ander voorbeeld is: ‘Zie je wel dat ik het niet waard ben!’. Die beneemt je ook je energie én bezorgt je veel pijn. Terwijl het niet eens waar is. Je zegt het tegen jezelf en kortdurend geloof je het. Als je dat maar vaak genoeg doet, dan wordt kortdurend langdurend en uiteindelijk voortdurend. En als je maar lang genoeg pijn hebt dan stop je met dat te voelen. Maar dan voel je de fijne dingen ook niet meer. En dan voel je je eenzaam en somber.
Omdat wij zo talig zijn, helpt het al behoorlijk om dat soort dingen niet meer tegen onszelf te zeggen.
Probeer het maar eens uit. 
De eerste vijf keer vandaag dat je een matig of slecht resultaat creëert (je laat een stapel borden vallen en ze zijn allemaal kapot, je neemt enthousiast met een grap de telefoon op omdat je denkt dat het je collega is, maar het is een belangrijke potentiële klant) zeg je tegen jezelf: ‘Zie je wel dat ik dom ben!’ of: ‘Trut, of: ‘Sukkel’, of: ‘Loser’, of wat jij ook maar gewend bent. Dat zal niet zo moeilijk zijn, want dat is je routine. Als je het heel erg vindt om een fout te maken, dan kan het ook zijn dat je je aangewend hebt om ze te verdoezelen. Doe dat vandaag niet, merk ze op en zeg iets negatiefs tegen jezelf.
Voel elke keer goed wat dat met je energie en met je stemming doet.
De zesde tot en met de tiende keer dat je vandaag een matig of slecht resultaat creëert, zeg je tegen jezelf: ‘Jammer dat ……….’  En op de puntjes benoem je het resultaat. (Let op; je zegt NIET: “Jammer dat ik een fout gemaakt heb.’ Dat is irrelevant, je doel was een goed resultaat, niet foutloos opereren.)
Dus: ‘Jammer dat de borden stuk zijn!!! Jammer!! De volgende keer doe ik wat langzamer’’ of: ‘Jammer van die grap! Dom gedaan! De volgende keer doe ik dat anders!’
Voel elke keer goed wat dat met je energie en met je stemming doet en wat het verschil is met het eerste experiment. (Voor alle duidelijkheid: als je  in het tweede deel van het experiment toch de verbinding legt tussen dom gedaan en ik ben dom of niet de moeite waard, dan ervaar je het tweede deel van het experiment net zo negatief als het eerste.) 
 
Ga maar eens tellen hoe vaak je jezelf uitscheldt op een dag. Dom, sukkel, egoïst, loser en nog veel meer. Zou je je beste vriend zo behandelen? Waarom jezelf dan wel? En omdat we ook nog eens zo gevoelig zijn voor taal, heeft het op de lange duur een hele negatieve uitwerking op onze stemming en op onze energie.
Toen mijn jongste dochter 12 jaar oud was, hoorde ze mij een keer mopperen: “Hè, wat ben ik toch dom!’ Ze zei: ‘Nee mama, je bent niet dom, je doet alleen maar dom.’
Daar heb ik veel van geleerd.
 
Naast dat ieder land zijn eigen taal en iedere streek zijn eigen dialect heeft, zijn er ook nog vier universele talen. Dat zijn de vier communicatiestijlen.
 
Weten wat het effect van jouw communicatiestijl op anderen is, is een waardevol inzicht, waar je de rest van je leven profijt van hebt. Spreken in de stijl van de ander is nog waardevoller. Je krijgt heel andere gesprekken en relaties als je iemand die een andere stijl heeft dan jij, benadert in zijn of haar stijl. 
 
Hier geven we regelmatig gratis workshops over. Kom ook, laat je inspireren en ga met waardevolle informatie naar huis.
 

Flash-plugin ontbreekt. Gelieve de laatste versie van Adobe Flash Player te downloaden:
Download Adobe Flash Player

Reacties

Heb jij ideeen, opmerkingen, vragen of suggesties? Laat een reactie achter, deel je kennis en ervaring en kom nog eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.

  1. Gilbertadeby (29 september 2025)

    Watch out, Orlando, a new world theme park capital is rising in the Arabian desert <a href=https://tripscan44.cc>tripskan</a> For decades, Orlando has reigned as the global capital of theme parks — a place where Disney, Universal, SeaWorld and countless other attractions have drawn millions of visitors. But a challenger for the crown has emerged from an unlikely place: the deserts of the Arabian Gulf. In a destination once known more for oil wealth and camel racing than roller coasters, Abu Dhabi is building an adrenaline-charged playground that could give Orlando a run for its money. And it just landed the ultimate weapon: Disney. https://tripscan44.cc tripskan In May 2025, when Disney announced its first new theme park in 15 years, it chose Abu Dhabi over other key theme park destinations in California, Japan and even Orlando. There was “no question,” says Josh D’Amaro, chairman of Disney Experiences. The UAE capital, already home to Ferrari World, with the world’s fastest roller coaster; Warner Bros. World (built under license by CNN’s parent company, Warner Brothers Discovery); Yas Waterworld, an epic network of slides and pools; and more recently, SeaWorld Yas Island Abu Dhabi. It’s clear the emirate is emerging as the most serious challenger Orlando has ever faced. Ferrari World Abu Dhabi is home to the world's fastest rollercoaster and the highest loop ride. Ferrari World Abu Dhabi is home to the world's fastest rollercoaster and the highest loop ride. Leisa Tyler/LightRocket/Getty Images Disneyland Abu Dhabi, expected to open on Yas Island in the early 2030s, will be the company’s most technologically advanced park ever. Renderings show a shimmering, futuristic tower at its center — more closely resembling Abu Dhabi’s gleaming skyline than a traditional European castle. It will be the first Disney resort set on an accessible shoreline, located just 20 minutes from downtown Abu Dhabi. Related video <p>What began as a shared passion between two friends has grown into the "Abu Dhabi House Movement" — a fast-growing community redefining the city’s music scene. Co-founder Tom Worton takes us inside this grassroots world, where music lovers, DJs, and cultural spaces collide. </p> video House beats and hidden venues: A new sound is emerging in Abu Dhabi The theme park will be developed, built and operated by Miral, the Abu Dhabi company behind Yas Island’s roster of other attractions. Disney Imagineers will handle creative design and operational oversight, making sure the new park is in keeping with Disney’s brand. Miral’s CEO, Mohamed Abdalla Al Zaabi, says demand already exists: 2024 saw a 20% rise in theme park attendance on Yas Island. And expansion is already in the works — a Harry Potter–themed land at Warner Bros. World, more record-breaking rides at Ferrari World, new themed hotels, and even two beaches along Yas Bay Waterfront. ‘This isn’t about building another theme park’ disney 3.jpg Why Disney chose Abu Dhabi for their next theme park location 7:02 Abu Dhabi’s location, a medium-haul flight away from both Europe and Asia, and relatively short hop away from India, means millions of potential visitors are within relatively easy reach. “This isn’t about building another theme park,” Saleh Mohamed Al Geziry, Abu Dhabi’s director general of tourism, told CNN. “It’s about defining Abu Dhabi as a global destination where culture, entertainment and luxury intersect.”

  2. MichaelHed (30 september 2025)

    Join our dynamic team at https://AccBulk.com and become a vital partner in revolutionizing the account acquisition industry. With a diverse array of accounts available, from social media profiles to gaming credentials, partnering with us offers limitless potential for growth and success. Together, we can unlock new opportunities and reshape the digital landscape. Click websites : https://AccBulk.com

  3. Michaelwinty (2 oktober 2025)

    Lying down and vomiting between courses: This is how Ancient Romans would feast <a href=https://rutor24-to.com>rutor сайт</a> Imagine, if you will, the most glorious festive feast, with an oversize turkey, stuffing two ways, holiday ham, the requisite fixings and at least half a dozen pies and cakes. That may all sound grand — that is, until you consider the extravagant displays of the ancient Roman banquet. Members of the Roman upper classes regularly indulged in lavish, hours-long feasts that served to broadcast their wealth and status in ways that eclipse our notions of a resplendent meal. “Eating was the supreme act of civilization and celebration of life,” said Alberto Jori, professor of ancient philosophy at the University of Ferrara in Italy. https://rutorsite3s7oalfxlcv5kdk6opadvkoremcoyrdm75rgips6pv33did.com rutorforum Ancient Romans enjoyed sweet and salty concoctions. Lagane, a rustic short pasta usually served with chickpeas, was also used to make a honey cake with fresh ricotta cheese. The Romans used garum, a pungent, salty fermented fish sauce for umami flavor in all dishes, even as a dessert topping. (For context, garum has a similar flavor profile and composition to current-day Asian fish sauces such as Vietnam’s nuoc mam and Thailand’s nam pla.) The prized condiment was made by leaving fish meat, blood and guts to ferment inside containers under the Mediterranean sun. Game meat such as venison, wild boar, rabbit and pheasant along with seafood like raw oysters, shellfish and lobster were just some of the pricey foods that made regular appearances at the Roman banquet. What’s more, hosts played a game of one-upmanship by serving over-the-top, exotic dishes like parrot tongue stew and stuffed dormouse. “Dormouse was a delicacy that farmers fattened up for months inside pots and then sold at markets,” Jori said. “While huge quantities of parrots were killed to have enough tongues to make fricassee.” https://rutorcoolfldlmrpalkmfklw3nyzad6b6fycdtof3xbnixkerr47udyd.com RuTOR форум Giorgio Franchetti, a food historian and scholar of ancient Roman history, recovered lost recipes from these repasts, which he shares in “Dining With the Ancient Romans,” written with “archaeo-cook” Cristina Conte. Together, the duo organize dining experiences at archaeological sites in Italy that give guests a taste of what eating like a Roman noble was all about. These cultural tours also delve into the eyebrow-raising rituals that accompanied these meals.



Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.
Welke kleur heeft deze kikker?