Tevredenheid en Teleurstellingen

Tevredenheid en teleurstellingen zijn de enige twee emoties die we niet zelf creeerenDe enige twee emoties die we niet zelf creëren, maar die ons overkomen. Zo lang we ze toelaten tenminste.Tevredenheid als we krijgen wat we graag hebben willen en teleurstelling als we juist niet krijgen wat we graag hebben willen, of krijgen wat we niet hebben willen.

Hoe staat het in jouw leven met successen en teleurstellingen?
Ben jij zo iemand die bij ieder succes zegt: “Ja, maar het was heel gemakkelijk hoor!” Stel je voor dat iemand denkt dat je het heel goed gedaan hebt. Dat zou toch behoorlijk eng zijn. Dan zou je vanaf dat moment natuurlijk elke keer zo goed moeten presteren en dat gaat vast niet lukken! Dus dan zul je tegenvallen. Dan zal blijken dat je een kat in de zak bent! Niet doen dus. Altijd bagatelliseren je successen!

Op de automatische piloot
Jammer hoor, want je onbewuste, je automatische piloot, je enige vriend die altijd bij je blijft tot je dood gaat en die de hele dag in touw is voor je overleving, luistert altijd mee. En krijgt zo voortdurend de informatie dat je een middelmatig iemand bent, die het ook wel nooit ver zal brengen. En die informatie zet je trouwe vriend om in actie. En omdat je trouwe vriend, je automatische piloot, 95 % van de tijd bepaalt wat je doet, zul je dan ook 95 % van de tijd middelmatig presteren. En middelmatige successen hebben. En dus niet op je eigen niveau uit de verf komen.

Bagatelliseer jij je eigen successen?
Merk eens gedurende één dag bij jezelf op, hoe vaak je je successen bagatelliseert. 

  • Cake gebakken en hij is goed gelukt: “Is niet verkeerd.” “Ziet er niet slecht uit.” Cake geproefd en hij is heerlijk: “Dat kon slechter.” 
  • Tentamen gemaakt en een 8 gehaald: “Zo moeilijk was het niet.” “Mijn vriend heeft een hoger cijfer.” “Het had beter gekund.” “Dankzij de bijlessen. Dat was een goede leraar.” Wie heeft de 8 gehaald? De leraar of jij? Waarom niet juichen? “Wow!!! Wat goed van mij!”
  • Schilderij gemaakt, heel mooi geworden: “Gewoon geluk.” Waarom niet: “Oh, wat is-ie mooi!” 
  • Je krijgt een compliment: “O, een kind kan de was doen.” In plaats van: “Dankjewel!” 

We maken onze successen klein, schrijven ze toe aan iets of iemand anders, maken ze onbelangrijk.

Voel het!
Elke keer als je jezelf zoiets hoort doen, ook al is het bij iets kleins, stop dan. Stop jezelf en sta even stil. Haal een paar keer bewust adem. Voel je lichaam. Ga met je aandacht naar het succes dat je behaald hebt. Jij. Zelf. En zeg dan hardop, terwijl je het voelt in je lichaam: “Wow!” En nog eens: “WOW!” En: “SUPER!!” En: “Goed gedaan …….. !” (je naam.) Voel daarbij, hoe fijn dit resultaat is. Als het iets groots is, dan kan het zijn dat je ook opeens voelt dat je lichaam wil bewegen.

Eigenlijk wil je springen en dansen van opwinding. Toen je nog 3 of 4 was deed je dat ook gewoon. Maar als je 30 of 40 of 90 bent, kun je dat óók nog gewoon doen. En het fijnst is het nog om het even met iemand te delen. Het liefst live. Dan kun je sámen springen.

Neem jij verantwoordelijkheid?
Ben jij zo iemand die verantwoordelijkheid neemt voor z’n teleurstellingen, of ontloop je dat liever?

Wedstrijd verloren:

  • “Ooh, het was toch geen belangrijke wedstrijd”
  • “Mij wordt nooit iets gegund”
  • “De jury is partijdig”
  • “Hè, wat heb ik stom gespeeld”
  • “Zie je wel dat ik het niet kan”
  • “Ik zal het wel nooit leren”
  • “Ik kan er net zo goed mee stoppen”

Afgewezen voor een baan die je graag hebben wilde:

  • “Ooh, ik vond de sfeer toch niet leuk”
  • “Dat heb ik nou weer”
  • “De anderen hadden een kruiwagen”
  • “Ik heb het ook stom gedaan. Ik weet altijd pas wat ik zeggen wou als ik weer thuis ben”
  • “Zie  je wel, het zal nooit lukken”

Voorbereidend werk
De hele dag door oefenen wij dit bij alle kleine teleurstellingen die we hebben. Zodat we als het wat groter is, zoals bij een belangrijke wedstrijd of het krijgen van een baan, er al heel goed in zijn om de teleurstelling te bagatelliseren, te relativeren, aan anderen toe te schrijven, te veralgemeniseren, enzovoorts. Alles, om de teleurstelling maar niet te hoeven voelen. Terwijl dat de enige manier is om het verlies dat je hebt te verwerken, of het nou groot is of klein.

Vier successen en sta stil bij je teleurstellingen
Elke keer als je jezelf zoiets hoort doen, ook als is het bij iets kleins, bijvoorbeeld bus gemist ondanks hard rennen, alle witte was roze omdat je er een rood shirt tussen gedaan hebt, planning niet gehaald omdat je je vaak hebt laten afleiden, stop dan. Stop jezelf en sta even stil. Haal een paar keer bewust adem. Voel je lichaam. Ga met je aandacht naar wat je kreeg en niet hebben wilde of naar wat je zo graag hebben wilde maar niet kreeg. En zeg dan hardop: “Wat jammer!”  En nog eens: “O, wat jammer!” En voel daarbij de teleurstelling. Als het iets groots is, dan kan het zijn dat je ook opeens tranen voelt. Dat geeft niets. Tranen zijn druppels water met zout, die uit onze ogen rollen als we een grote teleurstelling aan het doorléven zijn.

Wil jij verandering aanbrengen in de manier waarop jij met successen en teleurstellingen omgaat? Volg dan de Training Persoonlijk Leiderschap