Luisteren - hoor je mij?

Iedereen die gezonde oren heeft kan horen. Maar om echt te luisteren en iemand echt te horen is er meer nodig dan een goed stel oren. 
 
Scenario 1
Je wilt je verhaal kwijt aan je vriendin, familie of partner en voor je het weet krijg je goed bedoelde adviezen, krijg je te horen wat hij of zij in een soortgelijke situatie gedaan heeft of word je bevestigd in een gevoel dat je toch al had. En je voelt je niet gehoord.
 
Scenario 2
Tijdens een bespreking heb je een goed idee en je wilt dit met je collega´s delen. Omdat die vol zitten van hun eigen ideeën, wordt er niet echt naar dat van jou geluisterd. Je voelt je niet gehoord.
 
Scenario 3
Je hebt een meningsverschil. Ieder van jullie brengt om de beurt zijn of haar argumenten in. Maar dat is niet luisteren. Als de één een argument inbrengt en de ander geeft als reactie zijn eigen argument, dan heeft diegene het agendapunt gewijzigd. En als de één op zijn beurt daarna een eigen argument inbrengt, is het agendapunt weer gewijzigd. Geen van de twee luistert naar de ander of gaat in op wat de ander zegt. En geen van de twee voelt zich gehoord.  
 
Als er echt naar je geluisterd wordt, dan voel je je gehoord. En dat is één van de diepste wensen van mensen. Wij zijn sociale 'dieren'. Geen solitair levende dieren, zoals panters of hamsters. Wij zijn sociale wezens, zoals olifanten die in een kudde leven, of apen die in een groep leven. Als je een kuddedier alleen laat wonen, wordt hij neerslachtig, depressief, ziek en gaat eerder dood. Een rat in een kooi zonder soortgenoten gaat zich neurotisch gedragen. Een paard alleen in een stal wordt sloom en inert. En dat geldt ook voor mensen. Zonder contacten, zonder uitwisseling van energie, worden we moe en mat. Zonder gehoord en gekend te worden, worden we alleen en verdrietig. Gehoord worden is heel belangrijk voor ons. 
 
Luisteren bestaat uit: oprechte belangstelling tonen, innerlijk stil zijn waardoor je iemand de ruimte kunt geven om zijn of haar verhaal te doen, laten merken dat je luistert en geïnteresseerde vragen stellen.
 
Gedicht
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.
 
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mij niet serieus.
 
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken
 
Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar
me en probeer me te begrijpen.
 
En als je wilt praten, wacht dan even en 
ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou 
zal luisteren.
 
- Leo Buscaglia -
 
Luister vanuit 4 verschillende invalshoeken
 
Er zijn vier manieren van luisteren. Iedere communicatiestijl heeft zijn eigen manier.  
 
Promotorstijl
Iemand met promotorstijl barst regelmatig uit zijn voegen van alle ideeën die als koolzuurbubbels in zijn hoofd op-poppen. Hij is heel beweeglijk en kijkt je vaak even kort aan en kijkt regelmatig om zich heen. Doordat hij door alles geïnspireerd en geprikkeld wordt heeft hij een vrij 'drukke' manier van luisteren. Dat zegt niets over de mate waarin hij luistert of over de oprechtheid van zijn luistervaardigheden.
 
Analyserstijl
Mensen met analyserstijl zijn van nature goede luisteraars. Ze nemen vaak fysieke afstand en hebben regelmatig een gesloten houding. En zeker als ze luisteren, zitten ze heel stil en kijken je onafgebroken aan. Dat kan voor iemand met een informele stijl wel eens ongemakkelijk aanvoelen. Wil je weten of hij je gehoord heeft? Let dan op kleine bevestigende knikjes die hij met zijn hoofd maakt.
 
Supporterstijl
Mensen met supporterstijl zijn echt goede luisteraars. Zij gaan helemaal op in het verhaal van de ander en zien het vaak voor zich en voelen zelfs de emoties. Ze luisteren zo goed, dat je soms zelf vergeet om nog naar hen te luisteren. Dus let op dat je de supporter ook iets over hem zelf vraagt. 
 
Controlerstijl
Iemand met controlerstijl die geconcentreerd naar je luistert, heeft een gesloten houding en soms zelfs zijn ogen neergeslagen of gesloten. Alle uitdrukking verdwijnt van zijn gezicht en hij zit heel stil. Het oordeel van de buitenwereld is vaak: chagerijnig. Of ook: ongeïnteresseerd. En dat terwijl hij nou juist in opperste concentratie is. Hij luistert, hij is hoofd- en bijzaken aan het onderscheiden om het zo goed mogelijk te begrijpen en hij is soms in zijn hoofd al bezig met de voorbereiding van wat jij wenst of vraagt.  
 
Wil je meer weten over Communicatie en Sociale Gedragsstijlen?
Kom naar de gratis introductieworkshop
Doe de communicatiestijlentest op de website en ontdek wat jouw communicatiestijl is
Meld je aan voor de 3-daagse Training Communicatie en Sociale Gedragsstijlen
Kijk eens een dag om je heen en let er op hoe men naar elkaar en naar jou luistert en hoe je zelf luistert.
Laat je bevindingen hieronder achter.


Reacties

Heb jij ideeen, opmerkingen, vragen of suggesties? Laat een reactie achter, deel je kennis en ervaring en kom nog eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.

In verband met internetbots die veel spamberichten op onze site proberen te plaatsen, hebben we besloten berichten die 'http://' bevatten uit te sluiten. Mocht je een link in je bericht willen plaatsen, doe dat dan zonder 'http://' er voor. Dus bijvoorbeeld 'amethist.nl' in plaats van 'http://amethist.nl'.


Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.