Communicatie en Sociale Gedragsstijlen

Soms lijkt het wel of jij Russisch spreekt  en de ander Japans. Je zult van verbazing van je stoel vallen als je leert hoe de verschillende stijlen net verschillende talen zijn. Hoe goed bedoelde hulp als belediging kan overkomen. Hoe warmte beleefd en gedeeld kan worden zonder uitdrukking op het gezicht. Hoe veel beweging en rondkijken geduid kan worden als onbetrouwbaarheid en hoe aankijken geduid kan worden als kritiek. Hoe talloze  misverstanden ontstaan. Heerlijk als je al deze signalen begrijpt en zo bruggen kunt slaan in je communicatie. Met iedereen effectief kunt communiceren.

In deze training maak je kennis met en leer je spreken in de vier verschillende communicatiestijlen. Je komt er achter wat je eigen communicatiestijl is. Je leert de communicatiestijl van anderen te herkennen. Daardoor wordt het veel makkelijker te begrijpen waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt. Je leert ook om te spreken in de communicatiestijl van de ander. Buiten je eigen communicatiestijl leer je dus drie nieuwe talen! Door aan te sluiten bij de communicatiestijl van de ander komt je boodschap beter over, krijg je een soepelere samenwerking, sterkere relaties en een betere sfeer, zowel privé als op het werk. 

 




Verdere onderwerpen in de training zijn: 

  • Omgaan met kritiek en teleurstellingen van een ander. De ander rustig door zijn of haar teleurstelling heen helpen.
  • Je ideeën en voorstellen zo communiceren dat er naar geluisterd wordt.
  • Positieve feedback geven in de vier stijlen. Dus ieder waardering geven op de manier die voor hem of haar prettig is en echt als waardering gevoeld wordt. Wist je dat wat voor de één een compliment is, door de ander, die een andere communicatiestijl heeft, als heel onprettig en zelfs als belediging ervaren kan worden?
  • Omgaan met weerstand van een ander.
  • Negatieve feedbak geven in de vier stijlen. Je zult ontdekken dat iedereen prima tegen kritiek kan. Als hij het maar krijgt in zijn of haar eigen stijl, zal hij het niet ervaren als kritiek.