Communicatie en Sociale Gedragsstijlen

Weten wat het effect is van jouw communicatiestijl op anderen is een waardevol inzicht, waar je de rest van je leven profijt van hebt. Je wordt uitgedaagd om vanuit verschillende invalshoeken naar je eigen communiceren te kijken, zodat je succesvoller bent als coach, trainer of mediator. En je hebt een effectief instrument in handen om je cliënten mee te geven. In de training Communiceren en Sociale Gedragsstijlen leer je de stijlen kennen en herkennen en leer je met de stijlen werken. Onze deskundige trainers en opleiders helpen je om je verder te ontwikkelen binnen jouw vakgebied.

Na de training ben je in staat om problemen van je cliënten die stijl gerelateerd zijn als zodanig te herkennen. Dat brengt veel dingen terug tot simpele en lichte proporties. Veel 'problemen' blijken slechts een stijlverschil dat heel gemakkelijk op te lossen is. Dat geeft opluchting bij cliënten. (Oooo, er is niets mis met mij, het is alleen maar een communicatiestijl. En die begrijp ik  nu. En daar kan ik nu mee werken.) Het geeft cliënten ook heel snel inzicht in communicatie. Als je het concept van de stijlen begrijpt, gaat er een wereld voor je open en vallen er opeens heel veel communicatie- en relatie-puzzelstukjes op z'n plaats.

 

 

Gedurende 3 dagen en 1 terugkomavond wordt er gewerkt aan:

  • Je communicatie nog beter op je cliënten afstemmen. Spreken in vier communicatiestijlen alsof het vier ‘talen’ zijn.
  • Non-verbale communicatie beter ‘vertalen’, niet naar je eigen non-verbale communicatie, maar zoals je cliënt het bedoelt.
  • Herkennen van de communicatiestijlen van je cliënten en alle daaraan gerelateerde uitdagingen.
  • Problemen die ‘slechts’ een communicatiestijlverschil zijn als zodanig herkennen en helpen oplossen.
  • Sneller tot de kern komen met cliënten
  • Omgaan met weerstand.
  • Meerdere vaardigheden die je je cliënten kunt meegeven:
    • Relaties verbeteren met gebruikmaking van de communicatiestijlen.
    • Je ideeën en voorstellen en verzoeken zo communiceren dat er naar geluisterd wordt en je er commitment voor creëert.
    • Stijlproblemen als zodanig herkennen en oplossen.
    • Positieve feedback geven in de vier stijlen. Dus ieder waardering geven op de manier die voor hem of haar prettig is en echt als waardering gevoeld wordt. Wist je dat wat voor de één een compliment is, door de ander, die een andere communicatiestijl heeft, als heel onprettig en zelfs als belediging ervaren kan worden?
    • Negatieve feedback geven in de vier stijlen. Je zult ontdekken dat iedereen prima tegen kritiek kan. Als hij het maar krijgt in zijn of haar eigen stijl, zal hij het niet ervaren als kritiek. Wist je dat er een communicatiestijl is die het niet eens merkt als je het met een wijzende vinger doet? En het vreselijk vindt als je het laat voorafgaan door een compliment?
    • Gemakkelijker overtuigen. De ander zal niet eens het gevoel hebben dat hij of zij overtuigd is.
    • Omgaan met teleurstellingen. De ander rustig door zijn of haar teleurstelling heen helpen.
    • Meer grip op onderhandelingen hebben.

Accreditatie
De training communicatiestijlen is geaccrediteerd door:

  • NOBCO: 7 PE Punten
  • MfN: 24 PE Punten
  • KNOV: 16 PE Punten
  • SRVB: 7 uur

Wat kun je verwachten van deze training Communicatiestijlen

  • Praktijkgerichte leermethode
  • Interactieve en afwisselende werkvormen
  • Trainers met veel praktijkervaring
  • Goed te combineren met werk en privé
  • Uitgebreide syllabus
  • Huiswerkopdrachten
  • Hand-outs
  • Online test
  • Praktijkopdrachten

Afsluiting
Aan het einde van de training krijg je een certificaat uitgereikt